Over bergen en dalen, op pad met de carbon gravelwielen van 9thWave
Donderdag 17 april 2025
Products - Een stel wielen als de Anath 456 van de Apeldoonse wielenbouwer (zie deel 1 van dit tweeluik) test je niet zomaar. Ik probeer ze in zoveel mogelijk omstandigheden te testen, in binnen- en buitenland.Ik begin in de Dentelles, het beroemde grillige massief aan de voet van de Mont Ventoux. Het is alweer 16 jaar geleden dat ik voor het laatst in deze regio was. Ik heb hier de nodige kilometers op de racefiets gedaan maar van de gebaande paden ging ik nog niet eerder af. Zo gezegd, zo gedaan. Ik rij het dorp Beaumes de Venise uit en kies meteen het eerste de beste onverharde pad. Het is meteen raak, na een kort stuk gravel wordt de route uitdagend. Dikke steenslag, boomwortels en gladde stukken rots op een mooi stijgend pad.
Sutiel
Dat ik andere velgen onder m'n gravelbike heb zitten merk ik meteen. Waar mijn 'oude' wielen log en stug aanvoelden, ervaar ik nu het precies tegenovergestelde. Op het vlakke stuk heb ik meer het gevoel op een racefiets te zitten, zo soepel draaien de wielen. De fiets luistert ook beter naar de aanwijzingen die ik geef. Een subtiele stuurbeweging wordt net zo subtiel uitgevoerd. Iets dat ik later ook merk als ik met flinke vaart daal op Italiaanse Strade Bianche.
Maar goed, dat is een vooruitblik, ik trap voor het eerst hier de Dentelles in. De route voert me over uitdagende singletracks en dwars door de wijnvelden over een dikke laag van vuistdikke scherpe stenen. Ik rol er verrassend soepel over heen. Aan de rand van de Dentelles draai ik een breed gravelpad op. Het ligt er super bij en is gemaakt voor snelheid. Ik aarzel dan ook niet en schakel een tandje of wat bij. Kilometers lang vlieg ik door de bochten, het is dankzij de Anath 456 wielen kinderlijk eenvoudig.
Gravelen in het paradijs
Ik zet de test voort in Italië, op bekend terrein waar ik al heel wat fietskilometers heb liggen. De omstandigheden hier zijn heel anders. Waar in Frankrijk het asfalt er nog mooi bij ligt is het in deze omgeving regelmatig zo slecht dat je er een Parijs-Roubaix over kan houden. Zelfs op doorgaande routes is het een gatenkaas met afbrokkelend of verdwenen asfalt. Ik hou ervan, op de racefiets trap ik hier al met een brede lach rond, met de gravelbike is het alsof je in het paradijs bent. Offroad is hier heel anders dan waar ik mijn testavontuur startte. Er zijn veel 'witte wegen', de strade bianche beroemd door de gelijknamige wielerwedstrijd. De ondergrond is een mix van zand en gravel op een harde ondergrond. Het laatste vooral bij voorkeur op hellingen met een stijgingspercentage van boven de 20%.
In deze omgeving heb ik de nodige kilometers liggen, zowel op de racer als op de gravelbike en als ik getipt wordt over een steile helling waar de zon de hele dag ongenadig staat te bakken, aarzel ik geen seconde. Dit is 't perfecte testtraject, een dunne laag fijn zand op door de zon gebakken hobbelige ondergrond. Zowel omhoog als naar beneden vergt het de nodige stuurmanskunst. Subtiel stuur ik omhoog en omlaag.
Door sneeuw en modder in Noord-Frankrijk
Natuurlijk moet ik de 9thWave wielen ook even testen in minder ideale omstandigheden. En dus reis ik in de winter af naar Noord-Frankrijk. In een stuk niemandsland, op de grens van de Franse Ardennen is het fantastisch fietsen. Een en al bulten, prachtige landbouwweggetjes en geen mens te zien. Ik duik de eerste onverharde en kapotgereden weg tussen de weilanden in. Het heeft gevroren en het pad is wit van ijs en sneeuw. De dooi hangt in de lucht, in de schaduw is de grond nog keihard bevroren, in het magere zonnetje veranderd de ondergrond in een dikke slush van klei en sneeuw. Uitkijken dus.
Ik glibber met een brede lach op m'n gezicht tussen de weilanden door. Af en toen zak ik met fiets en al door het ijs, maar de wielen snijden door de modder als een warm mes door de boter. Ik fiets door het gras, over een modderige gravelweg en overal hangt de geur van rook. Het komt niet van de banden, maar dat scheelt niet veel. De Anath 456 is hier zeker thuis! Als ik terug ben in het huisje is de fiets bedekt met een dikke laag modder.
Conclusie
Ik heb verschrikkelijk veel plezier gehad om de Anath 456 wielen te mogen testen. Het is heerlijk om op deze wielen te rijden. Ze zien er niet alleen prachtig uit, ze zijn stabiel, stevig en snel. Het is een combinatie van aerodynamica, materiaal en een asymmetrische velg. Het zorgt er niet alleen voor dat voor dat het sturen veel subtieler en preciezer gaat, maar ook dat het minder moeite kost om rechtuit te gaan. Kortom een wereld van verschil met een 'gewoon' gravelwiel. Ik kan iedereen aanraden om eens een kijkje te nemen bij 9thWave Cycling in Apeldoorn.
De wielen van 9thWave worden handgemaakt en afgemonteerd met DT Swiss naven en Straight Pull Sapim XC-Ray aero spaken. 9thWave heeft voor de Anath 456 gekozen voor een hookless velg die geschikt is voor tubeless banden. Daarnaast zorgt de hookless bouw nog eens voor extra stabiliteit. De velg van de Anath 456 is 45 mm hoog, heeft een binnenmaat van 26 mm en is daardoor geschikt voor banden van 36 tot 54 mm.
De kale velg weegt 410 gram en is geschikt voor een maximaal draagvermogen van 120 kilo (berijder plus uitrusting). De Anath 456 is al vanaf € 1649,00 te koop. De definitieve prijs is afhankelijk van de keuze van naaf en freehub body. 9thWave heeft een levenslange garantie (zie website voor details)
Meer info over de Anath 456? Check
Eerder...
- Over bergen en dalen, op pad met de carbon gravelwielen van 9thWave
- 'Beyond the horizon', het verhaal achter de Apeldoornse wielenbouwer 9thWave Cycling
- Boek Tadej Pogacar in herdruk
- Leestip: Tadej Pogacar Onnavolgbare kopman
- Van Empel naar de winst in Benidorm
- All I want for Christmas 2024
- KNWU ruilt AGU in voor Kalas
- Van top tot teen de winter in met Northwave (2)
- Van top tot teen de winter in met Northwave
- Reus van Wierden: het bewogen leven van Jos Lammertink
- Onze cadeautips voor wielerliefhebbers Sinterklaas/Kerst
- Northwave Hammer Plus - perfect op en naast de fiets
- Klassiek en uniek, het Concor 50 Eroica zadel
- Lekke band? Dat los je eenvoudig op!
- Goed zichtbaar op de weg met de Ravemen FR300
- AGU blijft bestaan na overname EcoMotion
- Liv is opnieuw volop zichtbaar in Tour Femmes
- Intermarché vertrouwt op Nederlandse wielen met vleugje Van Halen
- Liv lanceert nieuw Langma-assortiment
- Leestip: boek Italië en de Tour
- Eroe.cc - beste wielerbroek en perfecte tweede huid
- Wielerscheurkalender 2025 is hét cadeau voor wielerliefhebbers
- Van der Poel blijft team en Canyon trouw
- Giant presenteert nieuwe TCR racefietsen met naadloze integratie en optimale aerodynamica en efficiëntie
- De 4e generatie Look KEO Blade; 'vertrouw er maar op'