Volg ons

Facebook  Instagram  YouTube

AGU Transsonic en Subsonic helmen

Dinsdag 06 december 2022

Products - Het is in 1918, rond het einde van de Eerste Wereldoorlog dat het woord 'sonic' in de Verenigde Staten voor het eerst gebruikt wordt. Het staat voor de snelheid van het geluid (1224 kilometers per uur) en wint met de ontwikkeling van straalmotoren en de ruimtevaart in de jaren 50 en 60 als term aan populariteit. In 1952 vliegt voor het eerst een straaljager door de geluidsbarrière.

In 1965 brengt de Amerikaanse 'garagerock' groep The Sonics hun beroemde single 'Psycho' op de markt. "I'm going out of my head, now I wish I was dead" zingt de zanger. Een jaar later, in 1966 ontstaat de Alkmaarse Groothandels Unie, een fusie van drie fietsgroothandels. Vanaf dat moment maakt Nederland kennis met het merk AGU. En het is dat merk dat dit jaar de snelste fietshelm van het peloton ontwikkelt; de Transsonic. Een helm die niet alleen supersnel is maar ook moet voorkomen dat de fietser bij een valpartij 'out of zijn of haar head' en vervolgens 'dead' gaat.

De Transsonic (als de airflow langs een object zowel subsonische als ultrasonische flow veroorzaakt) werd ontwikkeld in samenwerking met de Technische Universiteit Eindhoven. Uitgangspunt was het verminderen van de weerstand, de mate waarin de lucht over, langs maar vooral ook door de helm heen gaat. Daarin speelde de windtunnel van de TU een grote rol. De perfecte 'airflow' is meer dan alleen een gestroomlijnde voorkant, het gaat vooral ook om wat de lucht doet als het de helm geraakt heeft.

Of zoals hoogleraar Bert Blocken het omschrijft; “Het doel is steeds om de wind met zo min mogelijk weerstand over en door de helm te geleiden. We hebben daarbij niet alleen gekeken naar de voorzijde van de helm, maar ook hoe het door de helm stroomt en met name hoe het de helm verlaat. Je zoekt naar een manier om de lage druk achter de helm te minimaliseren."

Het resultaat is een bijna dichte helm met opvallende details die overeenkomsten met een Formule 1 racewagen vertoont. Elf openingen zorgen voor de perfecte airlow. Het meest kenmerkend is een langgerekt hartvormige opening op de hoogte van het midden van het voorhoofd. Drie 'luchthappers' aan beide kanten zorgen ervoor dat de lucht aan de zijkanten langs het hoofd gevoerd wordt. Bovenop de helm zit een smalle verlaagde opening die de luchtweerstand op het hoofd doorsnijdt. Drie gaten, met een middenwerk in de vorm van een V, maken dat de lucht gestroomlijnd de helm kan verlaten.

Een prachtige theorie, ondersteund door testuitslagen. Maar wat merk je er nou van als wielrenner? Of wat merk je er nou niet van? Want beide vragen zijn belangrijk om te beantwoorden. Het allereerste wat mij opvalt, als ik met de kop tegen de wind in draai, is dat deze helm wat stiller lijkt te zijn. Normaal staat recht tegen de wind in fietsen garant voor een hoop gefluit langs het hoofd. En dat geeft al aan dat de de helm de luchtweerstand goed aan kan.

Maar wat merk ik wel? Ik ga me met mijn 55 jaar, 78 kilo en beginnend buikje natuurlijk niet in het hoofd halen dat ik nog gezien wordt als topwielrenner. Maar ik fiets wel graag diep in de beugels, tegen de wind in, aan kop bij mijn fietsklupje. Of ik nou daadwerkelijk merk dat de Transsonic mij sneller maakt? Eerlijk? Ik heb het gevoel dat ik met deze helm op gestroomlijnder ben en dat het me net een fractie makkelijker maakt. En dat maakt dat ik de Transsonic graag op zet als er een stevig windje staat.

Conclusie: de Transsonic is een fraai vormgegeven helm voorzien van het MIPS systeem die wat mij betreft de belofte waarmaakt. De helm zit lekker, sluit mooi aan op de schedel en is voor zijn type zeker niet te groot. De helm is ook fijn met kouder of regenachtig weer, door het dichte karakter houdt ie regen en kou meer tegen dan z'n traditionele soortgenoot. Het is wel een beetje jammer dat AGU de helm alleen in een zwart of wit uitvoering op de markt brengt. Ik had graag gezien dat er ook een opvallende, fluorescerende versie was. Tenslotte is het wel zo fijn om ook op een grijze dag gezien te worden door andere verkeersgebruikers.

Ik mocht ook de Subsonic (langzamer dan de snelheid van het geluid) proberen. Deze helm werd ook in samenwerking met Eindhoven ontwikkeld en is een compromis tussen ventilatie en aerodynamica. En dat maakt natuurlijk dat deze 'langzamer' is dan de Transonic omdat er meer openingen inzitten. De helm oogt in eerste instantie traditioneel maar als je goed kijkt zijn er kleine verschillen te zien. Zo loopt de middelste rib van de helm niet door maar eindigt in een soort van speerpunt.

De Subsonic is een prettige helm, zit uitstekend, ook met een koersklak eronder, en is bij mij favoriet op zonnige warme dagen. Ook deze helm is alleen in zwart of wit verkrijgbaar.

Beide helmen kosten tussen de 170 en 200 euro, afhankelijk of je kiest voor het nog veiliger MIPS systeem of niet.

Meer weten?



Eerder...

Products Nieuwsberichten

Powered by Manieu.nl