Volg ons

Facebook  Instagram  YouTube

Partner gezocht voor gouddelvers in de modder

Dinsdag 18 januari 2022

Offroad - De meest succesvolle veldritnatie van dit moment moet budget bijeen schrapen om de reis naar het wereldkampioenschap naar de Verenigde Staten te maken. je hoort het goed: de ploeg die vorig jaar in Oostende ALLE wereldtitels veroverde, heeft nauwelijks financiële middelen. Dat is terug te voeren op de beslissing van sportkoepel NOC*NSF om geen disciplines te steunen die niet olympisch zijn. En je kent wellicht de lange geschiedenis: de UCI klopt al jaren tevergeefs op de deur van het internationaal olympisch comité IOC om die olympische status voor elkaar te boksen. De KNWU heeft geen EIGEN sponsor voor het veldrijden. Dus de geldnood is verklaard. 

Bondscoach Gerben de Knegt is al weken druk om straks de kleine selectie (vanwege dat kostenplaatje) naar de VS te krijgen en ook hun fietsen via een aparte vlucht en een daaropvolgende lange reis met een vrachtwagen ter plekke te krijgen. Eén van zijn grootste angsten? Dat straks het WK niet doorgaat en hij al dat geld kwijt is. Reizen naar belangrijke veldritafspraken, trainingskampen, personeel, alles kost geld en dat is er nauwelijks. En al helemaal niet voor wat extra steun van het succesvolle model van de regionale trainers. Of voor het helpen opzetten van internationale wedstrijden, waar Nederlanders die beginnen te crossen, punten kunnen halen.

Het probleem is uiteraard dat de veldrijders de meeste wedstrijden in hun sponsorkleding rijden. En als er dan eens een Nederlands bedrijf opduikt dat wil investeren in de sport, verdwijnt de naam al snel op het shirt van de Belgische ploegen die het veldrijden domineren.   

Toch gaat het er bij mij niet in dat er geen bedrijf is die de naam wil verbinden aan deze zo succesvolle tak van de wielersport. Die kan shinen op Europese kampioenschappen en wereldkampioenschappen, die live op televisie uitgezonden worden en niet alleen in Vlaanderen en Nederland. Die op de shirts kan prijken van de wereldbekerdeelnemers bij de junioren. Die een soort Academy kan opzetten, waardoor al die jonge talenten en hun omgeving een warm gevoel krijgen bij hun merk. Die op het NK Veldrijden uit kan pakken met gasten en reclame. Om zich als redder van de sport te profileren. 'Dat is het merk dat het veldrijden in Nederland een warm hart toedraagt, dat de tak van sport succesvol heeft weten te houden.' Rabobank begreep het ooit, voelde de verbondenheid met de noeste werkers in het veld.

Misschien is er wel meer te verdienen met een vluchtig bord in de Keuken Kampioen Divisie. Maar als je iets met wielrennen hebt en graag wil dat mensen een prettige associatie krijgen met je merk - een winter lang van september tot en met februari - wat let je om in te stappen? Goede sporters, een bevlogen bondscoach en successen zijn er al. Wie doet er mee?

Roy Schriemer

 



Eerder...

Offroad Nieuwsberichten

Powered by Manieu.nl