Volg ons

Facebook  Instagram  YouTube

interviewt
'Renners vaak langer in de bus dan op de fiets'

'Renners vaak langer in de bus dan op de fiets'

Zaterdag 12 oktober 2013

Interviews - Als managing director van de AIGCP (belangenvereniging van profwielerploegen), is Luuc Eisenga dagelijks bezig met de veiligheid en gezondheid van de coureurs. Cyclingonline sprak met de oud-persman van Rabobank. “Het is een uitzondering, maar voor de renners is het een goede zaak dat de Giro volgend jaar op vrijdag begint.”

Afgelopen week werd het definitieve parcours bekend van de Ronde van Italië. Een Giro die start in Dublin, een editie die ouderwets veel beklimmingen herbergt, maar ook een ronde die meer rekening houdt met de gezondheid van de renners. “In veel koersen zitten de renners vaak langer in de bus dan op de fiets. En dat is niet de bedoeling. De transferkilometers in de Giro van 2014 zijn dan ook beduidend lager dan afgelopen jaar. Dit is tot stand gekomen na overleg met alle betrokken partijen.” Ook het feit dat er een dag is ingepland voor de transfer naar Italië noemt Eisenga een goede zaak.

“De Giro start op vrijdag, in verband met de verplaatsing naar Italië. Aanvankelijk was het idee om na de derde etappe meteen door te vliegen. Maar een extra reisdag is veel beter voor de renners. Meteen doorvliegen en de volgende dag starten is gekkenwerk. Sowieso is de arbeids-rustverhouding een punt waar meer naar gekeken moet worden”, aldus de Fries, die sinds 1 januari van dit jaar de belangen behartigt van profwielerploegen.


Luuc Eisenga (links) interviewt Jetse Bol

Veiligheid

“Tijdens de Giro van afgelopen jaar heb ik heel veel contact gehad met de organisatie en ploegen. Je overlegt dan over de veiligheid van het parcours. In dit geval over de hoeveelheid sneeuw. In samenspraak is er toen besloten om een aantal beklimmingen eruit te gooien. Wat dat betreft heeft de organisatie geleerd van Milaan-San Remo. Want al voor de start van Milaan-San Remo wist de organisatie dat er problemen waren met sneeuw. Alleen moet je daar dan op in spelen. En in mijn ogen was de oplossing om na de ploegenpresentatie de bus in te stappen en pas verder te koersen waar het echt weer kon. De veiligheid van de renners gaat namelijk boven alles.”

Zwaarte parcoursen

“Het is moeilijk om te bepalen of een parcours te zwaar is of niet. Als voorbeeld gebruik ik het afgelopen WK. Door het erbarmelijke weer wordt het een heel andere koers dan bij normaal weer. In het voorjaar was het ook al bizar met de regen. Die inspanningen neem je mee tijdens de rest van het seizoen. Hierdoor wordt een etappe in de Ronde van Polen over 240 kilometer een heel ander verhaal.

Het blijft dus moeilijk om het precies goed te doen. Zie de afgelopen Vuelta. Een koers met veel bergetappes. Op die manier komen de sterkste bovendrijven, maar zie je ook steeds dezelfde winnaars. Wil je dit als organisatie? Het is dus zaak om uitgebalanceerde parcoursen te bedenken.

Toekomst

Naast het feit dat Eisinga opkomt voor de belangen van de wielerploegen, heeft hij ook een mening over de huidige wielerkalender. “De sport wielrennen heeft behoefte aan nog meer publiek. Ik pleit voor onder andere meer uniformiteit om dit te bereiken. Neem de WorldTour. Vergelijk de Ronde van Vlaanderen eens met de Ronde van Peking.

Als je die wedstrijden bekijkt, zie je nergens aan dat die wedstrijden bij elkaar horen. Maar ook de regels zijn raar. In de ene WorldTourwedstrijd krijg je wel bonificatieseconden en in de andere weer niet. Hoe leg je zoiets uit aan het publiek?”

Foto (c). Sportfoto.nl



Eerder...

Interviews Nieuwsberichten

Powered by Manieu.nl