Volg ons

Facebook  Instagram  YouTube

All I want voor Christmas : deel 2

Donderdag 20 december 2018

Products - Net voor de kerstdagen nemen we een aantal cadeautips met u door. Vandaag deel 2 (van 3).

Geen mens zit hetzelfde in elkaar en dat is iets waar je als (beginnend) fietser altijd rekening mee moet houden. Het is niet alleen zaak dat je de juiste maat fiets koopt, maar ook dat je die op de juiste manier afstelt. Een belangrijk maar vaak onderschat onderdeel is het zadel. De meeste fietsers die ik ken rijden al jaren met het zadel dat standaard meegeleverd werd bij de fiets die ze kochten. Ze accepteren dat ze slecht zitten, last hebben van pijnlijke zitbotjes, een doof schaambeen, pijn in de onderrug en zadelpijn. 

En dat terwijl dat helemaal niet hoeft, er zijn genoeg goede zadels te koop! Bijvoorbeeld de zadels uit de Versus Evo serie van de Italiaanse zadelbouwer Fizik. In de Versus Evo serie is voor iedereen een geschikt en goed passend zadel te vinden. Fizik bedacht het “Spine Concept”, een methode waarbij gekeken wordt naar de flexibiliteit die jij hebt as fietser. Er zijn drie type Versus Evo zadels, de Arione, geschikt voor de fietsers met een hoge flexibiliteit, kort gezegd, die zonder moeite voorover buigt om met de vingertoppen zijn tenen aan te raken. Volgens Fizik ben je dan een 'Snake' en is een plat en recht zadel geschikt voor jou. Ben je een 'Bull' en ben je helemaal niet flexibel, dan is de Aliante voor jou het aangewezen zadel. Het is niet plat, maar gekromd, om op die manier een ontbrekend deel van je flexibiliteit op te heffen. Mocht je, zoals ik, weel flexibel zijn maar te veel op ongelukkige werkplekken achter de laptop zitten en kom je in buigstand wel aardig richting je tenen maar houdt het daar op, dan ben je een 'Chameleon' en is de Antares voor jou geschikt. Als je die keuze hebt gemaakt dan blijft er nog één ding over, moet je een standaard of breder zadel. Fizik heeft daarvoor een tabel ontworpen die er eigenlijk op neerkomt dat je gewicht en gemiddelde snelheid vergelijkt en waaruit je probleemloos de voor jou juiste breedte zadel haalt. 

Ik heb voor Cyclingonline het Antares 00 Versus EVO standaard zadel van Fizik uitgeprobeerd. Wat meteen opvalt is dat de zadels zijn uitgevoerd met een spleet in het midden, de Versus Evo zadels ondersteunen de zitbotten. Je weke en gevoelige delen worden dus niet belast, zeker niet als je meer voorover gebogen zit op de fiets. Iedereen kent het wel, bij een sprintje diep in de beugels en dan voel je meteen de druk op je schaambeen. Fizik heeft dat opgelost. En niet zoals sommige fabrikanten dat doen, door een opening/spleet in het zadel, maar door gewoon het schuim in het midden weg te halen. Het voordeel is dat je kruis bij slecht weer beschermd is tegen spatwater van onderen. 

De praktijk dan. Ik kan er kort over zijn, de door mij gekozen Antares is inderdaad het perfecte zadel voor mij. Vanaf het eerste moment dat ik ga zitten voel ik dat het goed is, het 'Comfort Core foam' doet zijn naam eer aan. Ik heb in mijn leven op de racefiets al veel zadels onder de bips gehad, van een keihard maar superlicht carbon plankje tot zadels die zo comfortabel zitten dat je er bijna tot aan je middel inzakt en vervolgens geen trapt meer kan doen. De Antares R1 Versus EVO valt precies in het midden van deze extremen, volledig opgebouwd uit carbon met zacht foam, maar tegelijkertijd stevig genoeg om de juiste ondersteuning te bieden, ook wanneer je onderin de beugels zit. 

De Versus Evo van Fizik is het topmodel van de Italiaanse zadelfabrikant. Het zijn de zadels waar de teams van Lotto-Jumbo, Sky en BMC dit jaar mee reden en het kost 350 euro. Meer informatie

Waterdicht op de kop, de KASK Infinity 

We bespraken hier eerder al de Mojito X Peak van Kask, perfect voor je off-road rit met de gravelbike, maar de Italiaanse helmenmaker kwam dit jaar ook met de nieuwste versie van de Infinity. Een grotendeels dichte aerodynamische helm met een extraatje, een verschuifbaar deel dat gesloten kan worden als het nodig is en opengeschoven voor extra ventilatie kan zorgen. Er wordt in de wielerwereld van alles gedaan om de luchtweerstand te lijf te gaan, hoe gestroomlijnder, hoe sneller de renner. In het prof-wielrennen is dat goed te zien, denk maar eens aan de snelle gestroomlijnde helmen voor tijdritten. Lange tijd bleef het denken over aerodynamica voor helmen hangen bij het tijdrijden, in gewone wedstrijden zag je renners rijden op in de windtunnel ontwikkelde fietsen maar met een gewone helm, vol ventilatiegaten. Helmen die soms zelfs een deel van al het onderzoek en bij het ontwerpen gewonnen seconden ongedaan maakten. Daar is inmiddels verandering in gekomen, fabrikanten zijn zich bewust geworden van de winst die te halen is met een aerodynamische helm. Als gevolg van die bewustwording is dit type helm niet langer weg te denken in de wereld van de fanatieke toerfietser. 

Kask werkt al een aantal jaren nauw samen met het team van Sky en is sinds de eerste versie van de Infinity helm blijven doorontwikkelen. De huidige aero-helm is het gevolg van die ontwikkeling en het resultaat is indrukwekkend. Het is niet alleen een ontzettend goed passende helm, Kask neemt wat mij betreft een voorsprong op andere helmenbouwers met hun zowel in hoofdomtrek als schedelhoogte verstelbare binnenwerk. Net als de Mojito is de kinband ook bij de Infinity gemaakt van zacht nep-leer (niet langer geschuur van de kinband) en is eenvoudig verstelbaar. De helm is niet alleen geschikt voor de fanatieke hardfietser, met z'n dichte ontwerp is het in deze tijd van het jaar de de perfecte helm om kou en neerslag buiten te houden. Mijn kale schedel bleef, met de schuif dicht, tijdens een rit van enkele uren in de regen, sneeuw en hagel kurkdroog. Mijn hoofd, dat ik in de winter maar lastig warm hou onder een helm, had genoeg aan een simpele wintermuts om warm te blijven. Een absolute aanrader voor op de fiets dus!

De Infinity weegt met z'n 310 gram iets meer dan de Mojito maar dat is niet meer dan logisch. De winkelprijs ligt rond de 220 euro. Meer 

Grip op de weg in de winter

Afgelopen najaar presenteerde Hutchinson de nieuwste telg van de Fusion 5 All Season 11Storm band. Het profiel van deze Fusion 5 All Season band is speciaal ontworpen voor gebruik tijdens slechtere weersomstandigheden in de wintermaanden. Afgelopen winter testte ik de voorganger van deze band en ik reed de nodige kilometers in slecht weer. Geen enkel moment had ik het gevoel dat ik de grip op de weg verloor. Toch was er wel wat te verbeteren, na een kilometer of 1500 begon ik lek te rijden, iets wat me nog maar zelden overkomt sinds ik met de banden van deze Franse fabrikant rij. Ik was kennelijk niet e enige die met dit probleem kampte want er zijn het afgelopen jaar flinke sprongen gemaakt om een verbeterde compound te krijgen.De dikte van de banden (1.6 mm) is aangepakt, net als de grootte van de deeltjes om de duurzaamheid en grip op natte wegen te vergroten. Door de banden te voorzien van Kevlar moet de band beter bestand zijn tegen lekrijden. Volgens de fabrikant moet de nieuwste versie van de Fusion 5 All Season band meer dan 5000 kilometer meegaan zonder in te boeten op prestaties en comfort.

Zoveel kilometers heb ik er niet mee gereden, maar ik wil weinig afdoen aan de beweringen van Hutchinson. Ik heb de 28 mm brede banden liggen om de velgen van mijn 'winterfiets', de fiets waar ik de hele winter mee rond rij op de weg. In de regen is het verschil met een 'gladde' band zoals de Hutchinson Sector goed te merken, het profiel van de All Season 11Storm zorgt voor een goede afvoer van overtollig regenwater. Zoals gebruikelijk heb ik over hele verschillende soorten wegdek gereden, van gloednieuw asfalt tot het slechtste van het slechtste semi-verharde wegdek. Bij een bandentest probeer ik altijd om de grenzen van een band op te zoeken en dat was deze keer niet anders. Dus reed ik over scherpe stenen en glas, in een poging om lek te rijden. Ik moet bekennen dat het me nog niet gelukt is. Ik heb ook nog geen schuiver gemaakt in natte bochten, ondanks dat ik er meerdere keren met iets meer snelheid dan normaal doorheen ben gegaan. Niet dat ik uit ben op een valpartij, maar ik wil wel weten in hoeverre de banden 'kleven' aan de weg. En dat doen ze. Ben je van plan om veelvuldig op de weg te blijven fietsen deze winter, dan is het zeker het overwegen waard om de Fusion 5 All Season 11Storm aan te schaffen. Je hebt de keuze tussen drie bandbreedtes, 23, 25 en 28 mm. Ik zou voor de laatste gaan, die geeft het meeste comfort en grip op de weg. Je hebt de keuze tussen drie versies, de goedkoopste is de Tubetype (€36,90), de duurste is de TubeLess (€53,90) en mocht je twijfelen tussen beide dan is er de tussenvariant Tubeless Ready (€42,90).

Meer info:

Tekst: Erik Jan Jansen



Eerder...

Products Nieuwsberichten

Powered by Manieu.nl