Volg ons

Facebook  Instagram  YouTube

KOGA en KNWU presenteren nieuwe baanfiets

Donderdag 01 maart 2018

Track - Op woensdag 28 februari, de openingsavond van de WK Baanwielrennen is het prototype van de KOGA-baanfiets gepresenteerd.

Vanaf 2019 gaat de nationale baanselectie van de KNWU op deze fiets op jacht naar nog meer internationaal succes. Einddoel van KOGA, TU Delft, Actiflow en Pontis Engineering is een bijdrage leveren aan het winnen van goud op de Olympische Spelen van Tokyo in 2020.

Voor KOGA is het introduceren van het prototype weer een belangrijke stap in het proces van het ontwikkelen van de nieuwe fiets. Het prototype kwam tot stand door de samenwerking te zoeken met TU Delft, Actiflow en Pontis Engineering én in nauwe samenspraak met de nationale baanselectie die op de nieuwe fiets voor goud gaan in Tokyo2020. Dit alles onder de noemer Project Tokyo. Op verzoek van de succesvolle Nederlandse baanrenners werd de al vaak geroemde stijfheid van de huidige fiets - de Kimera - behouden, en is er gezocht naar winst op het gebied van aerodynamica.

Die winst is er nu volgens de rekenmodellen. Met name door in het nieuwe frame te werken met scherpe hoeken en platte vlakken. Daarmee onderscheidt dit frame zich van de Kimera, die juist meer ronde lijnen kent. Uiteraard gebeurt dit allemaal binnen de regels van de UCI. Wel zijn daarbij nadrukkelijk de grenzen opgezocht. Opvallend detail is dat de stuurpen helemaal is weggewerkt, zodat het frame overloopt in het stuur". Aldus Harald Troost, Marketingmanager KOGA.

Uitstekende partner samenwerking

Vincent Luyendijk, directeur van de KNWU,  is onder de indruk van wat uit de samenwerking tussen de gezamenlijke partijen is voortgekomen: "Een baanfiets waarmee de concurrentie met de andere toplanden op de piste wordt aangegaan. "Na de Olympische Spelen van Rio hebben we als wielerbond met KOGA samengezeten in het besef dat we momenteel een bijzonder sterke baanlichting hebben. De successen van Elis Ligtlee (goud op de keirin) en Matthijs Buchli (zilver op de keirin) op de Olympische Spelen in Rio getuigen daarvan. Achter deze succesvolle renners hebben we nog veel meer talenten. Als bond is het zaak om alles op alles te zetten om in Tokyo opnieuw voor olympisch succes te gaan. Een belangrijk element is de fiets die onze baanrenners gebruiken. Zowel bij KOGA als de KNWU vonden we dat we toe waren aan een nieuwe baanfiets, waarbij we in de ontwikkeling de nieuwste technieken toepassen. We zijn blij met de rol van onze succesvolle baanrenners bij dit project. Het resultaat - samengebracht in dit prototype - mag er zijn."

Nieuw frame in camouflagetint

Het frame was te zien in een camouflagetint, zoals ook in de auto-industrie gebruikelijk is. Hierdoor zijn de details op foto en video minder herkenbaar voor concurrenten die eventueel inspiratie op willen doen voor een eigen baanfiets. KOGA tekent voor het frame, de voorvork en het stuur en adviseert de KNWU verder op het gebied van overig materiaal zoals bijvoorbeeld de wielen.

Rol TU Delft

De TU Delft heeft al haar activiteiten op gebied van sport samengebracht in het TU Delft Sports Engineering Institute. Binnen het instituut wordt fundamentele kennis vanuit verschillende disciplines samengebracht en toegepast op de uitdagingen in de sport. Om de baanfiets sneller te maken bundelen experts op het gebied van aerodynamica, fietsdynamica en constructietechniek kennis en expertise voor de meest optimale baanfiets.

Volgens Daan Bregman, projectleider TU Delft, biedt de ontwikkeling van de nieuwe baanfiets de TU Delft de mogelijkheid expertise te bundelen in het ontwerp. "De samenwerking tussen het bedrijfsleven, de wetenschap en topsport is heel interessant. Baanwielrennen levert ons de mogelijkheid om in een omgeving waarin er nauwelijks invloed is van externe elementen- zoals die bestaan bij het wegwielrennen - tal van nieuwe technieken toe te passen. Technieken waar wij, ook bij andere projecten, ons voordeel kunnen doen."



Eerder...

Track Nieuwsberichten

Powered by Manieu.nl