Volg ons

Facebook  Instagram  YouTube

interviewt
Interview Eric Kersten: Stabiele factor voor WK-organisaties

Interview Eric Kersten: Stabiele factor voor WK-organisaties

Zaterdag 13 juli 2013

Interviews - Het liefst blijft hij op de achtergrond, maar de Nederlander Eric Kersten is met zijn The Organizing Connection wel uitverkoren om de komende vier jaren het WK Wielrennen op de weg voor de UCI in goede banen te leiden. En puin mocht ruimen bij de WK’s in Limburg en Louisville het afgelopen jaar. Tijd voor een nadere kennismaking dus.

Kersten – die vooral zijn sporen met het organiseren van tennisevenementen verdiende en nog steeds actief is in deze tak van sport- kwam in beeld bij de UCI vanwege zijn betrokkenheid bij de organisatie van het WK Veldrijden in Zeddam (2006) en Hoogerheide (2009). Ook is hij al drie jaar lang organisator van de Supercross BMX op Papendal en exploiteert hij volgend jaar ook   het WK BMX in Rotterdam. Bij die evenementen moet zijn werkwijze de UCI positief gestemd hebben. “Vorig jaar benaderde Gerrit Middag – verantwoordelijk voor de evenementen bij de UCI - mij plotseling om achter de schermen bij het WK in Limburg de coördinatie van de sponsorimplementatie op mij te nemen. Het lokale organisatiecomité had veel zaken goed voor elkaar, maar men miste iemand die heel concreet op alle verschillende start- en finishlocaties zorgde dat alles tot in de details geregeld was. En de UCI was er iets aan gelegen dat hun sponsors als Mapei, Shimano en Skoda honderd procent tevreden konden zijn over hun zichtbaarheid en het opzetten van hun eigen activiteiten bij de WK-locatie. Dat hebben we later ook opgepakt voor de eigen sponsors van het WK als Rabobank en Boels."

Projectteam

Voor de komende vier jaren zijn wij met een projectteam present en zorgen we dat niet alleen de vrijwilligers aanwezig zijn en de spandoeken en borden op hun plaats zijn, maar ook dat deze mensen aan de bel kunnen trekken als er een reclamebord verdwenen is, zodat wij kunnen zorgen dat een dergelijk probleem opgelost wordt. Je mag van de vrijwilligers ter plekke en ook van het lokale organisatiecomité niet altijd verwachten dat zij dat allemaal overzien – daar is de UCI inmiddels ook achter - maar juist daarvoor zijn wij gecontracteerd.”

Louisville net gered

In Louisville was de aangetroffen situatie nog extremer volgens Kersten. “Omdat het erop leek dat de zaken niet op tijd voor elkaar zouden zijn, heeft USA Cycling de organisatie overgenomen van het lokale comité. Toen werd duidelijk dat er wel een datum en een parcours geregeld waren, maar dat er verder maar bedroevend weinig concreet gerealiseerd was. Wij zijn toen ingevlogen om alles nog net op tijd vlot te trekken. En dat is gelukt.”

Vier WK's op de weg

Reden voor de UCI om The Organizing Connection ook vast te leggen voor de WK’s op de weg in achtereenvolgens Florence (Italië) 2013, Ponferrada (Spanje) 2014, Richmond (USA) 2015 en Doha (Qatar) 2016. Voor Florence heeft Kersten net een organisatieteam samengesteld van vier personen die het lokale comité moet gaan aansturen. “We zullen mensen bij de start hebben, ergens onderweg en bij de finish. Gewoon om overal direct in te kunnen haken op problemen en vooral te zorgen dat alle belanghebbenden krijgen wat ze verwachten. “

Uitdaging voor evenementen

Waar volgens Kersten WK’s op de weg als evenement een unieke uitstraling hebben, waar veel mensen op af blijven komen, staan veel andere wielerevenementen voor een grote uitdaging de komende jaren. “Met name betaalde publieksevenementen hebben het moeilijk, er is zoveel concurrentie en je publiek legt zich geen maanden van te voren meer vast. Je zult daarom een breed pakket aan activiteiten moeten bieden om mensen naar je evenement toe te krijgen en ze ook weer tevreden naar buiten te laten gaan. Ga maar eens in je eigen regio kijken wat er elk weekend te doen is in een straal van tien kilometer. Dat zijn niet altijd vergelijkbare evenementen, maar voor je potentiële toeschouwers wel activiteiten waar ze ook voor moeten kiezen. Gewoon een wedstrijd of evenement plannen en hopen dat de mensen vanzelf komen, gaat niet meer. Je zult de mensen echt moeten verleiden om voor jouw evenement te kiezen. Wij doen dat bij de Supercross op Papendal door ook andere takken van wielersport, andere vormen van vermaak maar ook bijvoorbeeld een seminar of een bedrijvenmarkt aan te bieden. Die mensen moet je eerst over de streep krijgen, voordat je hen kunt winnen voor het BMX’en. Organisatoren zullen steeds harder moeten werken voor succes.” 

Foto: © Sportfoto



Eerder...

Interviews Nieuwsberichten

Powered by Manieu.nl