Flens heeft nieuwe uitdaging op de ligfiets
Woensdag 20 april 2016
Elite men - Oud-prof wielrenner Rick Flens gaat met het Human Power Team Delft & Amsterdam proberen een nieuw wereldrecord neer te zetten op de ligfiets. Eerder dit jaar selecteerde het team ook Jan Bos voor de recordpoging. Het duo zal samen in september voor het Nederlandse studententeam rijden.Het team doet jaarlijks in september mee aan de World Human Powered Speed Challenge (WHPSC) in de Nevadawoestijn, Verenigde Staten, zo ook komende september 2016. “In Nevada is een lange kaarsrechte weg. De coureur moet acht kilometer lang snelheid maken en gaat dan een ‘trajectcontrole’ van 200 meter in" Hugo Lambriex, Team Manager. Gedurende deze ‘trajectcontrole’ wordt de maximumsnelheid behaald en gemeten. In 2013 behaalde het team een wereldsnelheidsrecord met een snelheid van 133,78 km/u. Afgelopen september werd dit record verbroken door een Canadees met 139,4 km/u. Dit jaar de uitdaging voor de studenten om het nieuwe record wederom te verbreken.
De oud-coureur van Lotto-Jumbo is gespecialiseerd in met name korte tijdritten, wat Flens geschikt maakt om voor het studententeam te fietsen. Afgelopen jaar sloot Flens zijn professionele wielercarrière af: “Na het eindigen van mijn wielercarrière zocht ik nog een mooie laatste sportieve uitdaging om vol voor te gaan”. Flens' profcarrière startte in 2003 bij Van Vliet-EBH-Gazelle, waarna hij in 2006 naar het Rabobank Continental Team doorging. Na zijn overwinning op de proloog van Olympia’s tour tijdrit in de Ronde van Poitou Charentes stroomde Flens in 2007 al door naar het grote Rabobank. Hier behaalde hij voor die ploeg een overwinning in de Ronde van Denemarken. In 2014 reed Rick voor Belkin Pro Cycling en sloot zijn in 2015 zijn professionele wielercarrière af. Om een wereldrecord in de VeloX te fietsen is behoorlijk wat training nodig. Naast het enorme vermogens leveren is het namelijk ook de taak van de renner om de fiets stabiel te houden. “Het eerste doel is om te wennen aan de VeloX. Ik heb er nu twee keer in gezeten, maar om hem recht te houden vergt nog wat meer trainingsuren: dit is leren fietsen in het kwadraat.” – Rick Flens. Voordat de nieuwe fiets, de VeloX 6, af is, trainen de renners in voorgaande VeloX fietsen. Zo kunnen zij alvast wennen de ergonomie en techniek die achter de fiets schuilt. Doorgaans heeft een VeloX maar een stuurgraad van 5 graden links en rechts, wat stabiliseren erg complex maakt. Ook een raam heeft een VeloX niet, door de aerodynamische kap om de fiets moeten de rijders gebruik maken van camerasysteem en een beeldscherm, dit scheelt weer luchtweerstand. “Het stukje techniek wat er achter dit project zit vind ik erg interessant. Dat ik straks een poging mag doen om het snelheidsrecord te verbreken is super mooi. Ik kan het me nu niet voorstellen dat ik straks op eigen kracht zo snel kan rijden.”
Foto: © Sportfoto
Eerder...
- Teunissen en Souren Limburgs renner van 2024
- Alfa Bier Limburg Trofee wordt vrije wedstrijd
- Tijssen vijfde nieuwkomer bij Parkhotel
- Nino de Jong naar Parkhotel
- KNWU stopt met regiokampioenschappen
- Vijf Nederlanders in Zesdaagse van Gent
- Jan Maas verkast naar Cofidis en wil naar Tour
- Teun Veelers naar Parkhotel
- BEAT behoudt elf renners voor 2025
- Aart Vierhouten ploegleider bij Bahrain Victorious
- Talenten komen en gaan bij Sensa-Kanjers voor Kanjers
- Zo ziet het mannenteam van VolkerWessels er in 2025 uit
- De Bruyn Metaal Omloop Valkenswaard gaat niet door in 2025
- David Dekker naar Euskaltel
- Tibor del Grosso wordt prof bij Alpecin-Deceuninck
- Bram Danklof naar Parkhotel, Kanjers naar Diftar
- Van Veenendaal naar BEAT Cycling
- Collin Westbroek naar Metec-Solarwatt
- Tim Marsman verkast naar VolkerWessels
- JEGG-DJR Academy heeft selectie 2025 rond
- Havik, Veling en Paats komen naar Diftar
- Iserbyt start toch in Heerde
- Reinderink wint bergtrui in Tour of Guangxi
- TdT-Unibet verder op Franse licentie
- Vader en Jakobsen stappen uit Gree-Tour